Udało się sprawnie rozwiązać Twój problem prawny? W końcu zakończyła się przeciągająca się sprawa sądowa? Notariusz profesjonalnie obsłużył transakcję kupna nieruchomości i chcesz go polecić? Jeśli tak było, koniecznie zostaw po sobie komentarz, w którym opiszesz swoje doświadczenie. Innym pomożesz znaleźć godnego zaufania prawnika, a nam – rozwijać bazę przedsiębiorstw. Sprawdź ofertę na po-prawnie.pl!
Zmiana miejsca zamieszkania a obowiązek meldunkowy
Przeprowadzka do nowego domu łączy się z wieloma sprawami, które koniecznie trzeba załatwić. Poza pakowaniem i transportem dobytku, zapisaniem dzieci do przedszkola czy szkoły, podpisaniu umowy na media i poinformowaniu wszystkich zainteresowanych o zmianie adresu pozostaje jeszcze wymeldowanie i zameldowanie wszystkich członków przeprowadzającej się rodziny. Czy jednak na pewno jest to nadal wymagane i jak dokonać tej formalności?
Czy w Polsce trzeba być zameldowanym?
Wbrew obiegowym opiniom w Polsce obowiązek meldunkowy pozostaje w mocy. Reguluje to Ustawa z dnia 24 września 2010 roku o ewidencji ludności, która stanowi, że każdy obywatel Polski i cudzoziemiec przebywający na jej terytorium powinien być zameldowany na pobyt stały lub czasowy pod określonym adresem (bądź też mieć oba te meldunki). Od 2016 roku zameldowanie służy wyłącznie celom ewidencyjnym i nie wiąże się z nabyciem praw do danego lokalu. Co ciekawe, polskie prawo nie przewiduje przy tym żadnych kar za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. W związku tym jego respektowanie pozostawia wiele do życzenia.
Obowiązku meldunkowego warto jednak dopełnić od razu po przeprowadzce – posiadanie adresu zameldowania ułatwia bądź umożliwia załatwienie wielu spraw: od zapłacenia podatku od nieruchomości, przez zapisanie dzieci do placówek oświatowych, po zmianę urzędu skarbowego.
Meldunek po przeprowadzce – co warto wiedzieć
Zmiana miejsce zamieszkania to duże wyzwanie, które zwykle wywołuje spore zamieszanie. Poza dokładnym spakowaniem dobytku i stworzeniem planu przeprowadzki zalecamy naszym klientom również jak najszybsze załatwienie wszelkich formalności, by maksymalnie ograniczyć problemy i niedogodności wiążące się z zamieszkaniem pod nowym adresem – mówi nam pracownik firmy przeprowadzkowej Kengo z Krakowa.
Zgodnie z zapisami wspomnianej wyżej ustawy po przeprowadzce mamy 30 dni na dopełnienie obowiązku meldunkowego. Oznacza on wymeldowanie się z dotychczasowego miejsca zamieszkania i zameldowanie pod nowym adresem. Na szczęście dzisiaj procedury te zostały mocno uproszczone – całą sprawę można załatwić zarówno przez internet, za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu, jak i w urzędzie gminy, na terenie której mieszkamy. Do zameldowania niezbędny będzie dokument potwierdzający własność mieszkania, np. odpis z księgi wieczystej, lub umowa najmu. W momencie składania meldunku można jednocześnie wymeldować się z poprzedniego miejsca zamieszkania. Wszystko wykonywane jest od ręki, jedynie wydanie zaświadczenia na pobyt czasowy może zająć więcej czasu – w skomplikowanych sprawach do 2 miesięcy. Za zameldowanie w nowym domu dzieci do lat 18 i osób ubezwłasnowolnionych odpowiadają rodzice lub opiekunowie prawni.
Co ważne, w urzędzie należy również zgłosić wyjazd za granicę, jeśli jego długość przekracza 6 miesięcy. W przypadku przeprowadzki do innego kraju najpóźniej w dniu wjazdu trzeba się wymeldować z polskiego adresu.
Ile kosztuje meldunek?
Procedura meldunkowa jest bezpłatna – ani za wymeldowanie, ani zameldowanie nie są pobierane żadne opłaty, podobnie jak za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały. Natomiast zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy kosztuje 17 złotych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana