Artykuł sponsorowany

Zmiana miejsca zamieszkania a obowiązek meldunkowy 

Zmiana miejsca zamieszkania a obowiązek meldunkowy 

Przeprowadzka do nowego domu łączy się z wieloma sprawami, które koniecznie trzeba załatwić. Poza pakowaniem i transportem dobytku, zapisaniem dzieci do przedszkola czy szkoły, podpisaniu umowy na media i poinformowaniu wszystkich zainteresowanych o zmianie adresu pozostaje jeszcze wymeldowanie i zameldowanie wszystkich członków przeprowadzającej się rodziny. Czy jednak na pewno jest to nadal wymagane i jak dokonać tej formalności?

Czy w Polsce trzeba być zameldowanym? 

Wbrew obiegowym opiniom w Polsce obowiązek meldunkowy pozostaje w mocy. Reguluje to Ustawa z dnia 24 września 2010 roku o ewidencji ludności, która stanowi, że każdy obywatel Polski i cudzoziemiec przebywający na jej terytorium powinien być zameldowany na pobyt stały lub czasowy pod określonym adresem (bądź też mieć oba te meldunki). Od 2016 roku zameldowanie służy wyłącznie celom ewidencyjnym i nie wiąże się z nabyciem praw do danego lokalu. Co ciekawe, polskie prawo nie przewiduje przy tym żadnych kar za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. W związku tym jego respektowanie pozostawia wiele do życzenia.

Obowiązku meldunkowego warto jednak dopełnić od razu po przeprowadzce – posiadanie adresu zameldowania ułatwia bądź umożliwia załatwienie wielu spraw: od zapłacenia podatku od nieruchomości, przez zapisanie dzieci do placówek oświatowych, po zmianę urzędu skarbowego.

Meldunek po przeprowadzce – co warto wiedzieć 

Zmiana miejsce zamieszkania to duże wyzwanie, które zwykle wywołuje spore zamieszanie. Poza dokładnym spakowaniem dobytku i stworzeniem planu przeprowadzki zalecamy naszym klientom również jak najszybsze załatwienie wszelkich formalności, by maksymalnie ograniczyć problemy i niedogodności wiążące się z zamieszkaniem pod nowym adresem – mówi nam pracownik firmy przeprowadzkowej Kengo z Krakowa.

Zgodnie z zapisami wspomnianej wyżej ustawy po przeprowadzce mamy 30 dni na dopełnienie obowiązku meldunkowego. Oznacza on wymeldowanie się z dotychczasowego miejsca zamieszkania i zameldowanie pod nowym adresem. Na szczęście dzisiaj procedury te zostały mocno uproszczone – całą sprawę można załatwić zarówno przez internet, za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu, jak i w urzędzie gminy, na terenie której mieszkamy. Do zameldowania niezbędny będzie dokument potwierdzający własność mieszkania, np. odpis z księgi wieczystej, lub umowa najmu. W momencie składania meldunku można jednocześnie wymeldować się z poprzedniego miejsca zamieszkania. Wszystko wykonywane jest od ręki, jedynie wydanie zaświadczenia na pobyt czasowy może zająć więcej czasu – w skomplikowanych sprawach do 2 miesięcy. Za zameldowanie w nowym domu dzieci do lat 18 i osób ubezwłasnowolnionych odpowiadają rodzice lub opiekunowie prawni.

Co ważne, w urzędzie należy również zgłosić wyjazd za granicę, jeśli jego długość przekracza 6 miesięcy. W przypadku przeprowadzki do innego kraju najpóźniej w dniu wjazdu trzeba się wymeldować z polskiego adresu.

Ile kosztuje meldunek? 

Procedura meldunkowa jest bezpłatna – ani za wymeldowanie, ani zameldowanie nie są pobierane żadne opłaty, podobnie jak za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały. Natomiast zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy kosztuje 17 złotych. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Udało się sprawnie rozwiązać Twój problem prawny? W końcu zakończyła się przeciągająca się sprawa sądowa? Notariusz profesjonalnie obsłużył transakcję kupna nieruchomości i chcesz go polecić? Jeśli tak było, koniecznie zostaw po sobie komentarz, w którym opiszesz swoje doświadczenie. Innym pomożesz znaleźć godnego zaufania prawnika, a nam – rozwijać bazę przedsiębiorstw. Sprawdź ofertę na po-prawnie.pl!

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.