Udało się sprawnie rozwiązać Twój problem prawny? W końcu zakończyła się przeciągająca się sprawa sądowa? Notariusz profesjonalnie obsłużył transakcję kupna nieruchomości i chcesz go polecić? Jeśli tak było, koniecznie zostaw po sobie komentarz, w którym opiszesz swoje doświadczenie. Innym pomożesz znaleźć godnego zaufania prawnika, a nam – rozwijać bazę przedsiębiorstw. Sprawdź ofertę na po-prawnie.pl!
Na czym polega notarialne poświadczenie podpisu?
Notarialne poświadczenie podpisu jest stosowane w sytuacjach, gdy konieczne jest oznaczenie autentyczności podpisanego dokumentu. Tylko w taki sposób jest możliwe wykonanie określonych czynności prawnych. Choć wielu osobom może wydawać się, że odręczne podpisanie danych umów, już je autoryzuje, to nie zawsze tak jest. Dowiedz się, w jakich sytuacjach wymagane jest notarialne poświadczenie podpisu.
Czym jest notarialne poświadczenie podpisu?
Jak podpowiada ekspert Kancelarii Notarialnej Anny Kużelewskiej w Gdyni, notarialne poświadczenie podpisu, polega na udowodnieniu jego autentyczności. Wynika to z tego, że dany dokument musi być podpisany własnoręcznie w obecności urzędnika, po uprzednim potwierdzeniu tożsamości osoby wykonującej podpis. Nie zmienia to charakteru prawnego, natomiast uwierzytelnia to samą czynność podpisania danej umowy.
Przeczytaj również: Czym jest protest wekslowy?
Kiedy jest konieczne notarialne poświadczenie podpisu?
Najczęściej z usług notariusza przy poświadczeniu podpisu korzystają osoby, które:
- sporządzają pełnomocnictwo,
- mają zamiar zbyć udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością,
- wydzierżawiają bądź sprzedają firmę.
Co ciekawe, ta usługa ma również zastosowanie, gdy dana osoba nie potrafi bądź nie może się podpisać. W takiej sytuacji notariusz to wykonuje za nią, uwzględniając oczywiście odpowiednią adnotację.
Przeczytaj również: Czym zajmuje się biuro notarialne?
Jak wygląda procedura notarialnego poświadczenia podpisu?
Warto wcześniej się odpowiednio przygotować na notarialne poświadczenie podpisu. Najważniejsze jest, aby zawczasu sporządzić dokument, który będzie notarialne autoryzowany. Należy pamiętać, że zadaniem urzędnika nie jest weryfikacja umów czy pełnomocnictw, które będą poświadczone, natomiast notariusz może je przeczytać i upewnić się, czy strona podpisująca rozumie znaczenie wykonywanej czynności. Warto pamiętać, że dokument powinien być sporządzony w taki sposób, aby nie była możliwa jego zmiana. Czyli np. bez użycia ołówka, który potem można wymazać. Ponadto należy zabrać ze sobą dokument tożsamości do kancelarii, gdyż notariusz zweryfikuje te dane. Samo poświadczenie podpisu przez notariusza polega na:
Przeczytaj również: Kiedy warto skorzystać z usług notariusza?
- własnoręcznym wykonaniu podpisu zleceniodawcy na dokumencie za pomocą narzędzia piśmienniczego, które trudno usunąć,
- w razie wystąpienia jakichkolwiek skreśleń w treści podpisywanego dokumentu, ich fakt musi być odnotowany w klauzuli notarialnej,
- czynności kończy poświadczenie autentyczności podpisu przez notariusza.
Należy pamiętać, że procedura poświadczenia podpisu może się odbyć tylko przez złożenie go w obecności notariusza, nie jest możliwe dokonanie jej zdalnie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana