Udało się sprawnie rozwiązać Twój problem prawny? W końcu zakończyła się przeciągająca się sprawa sądowa? Notariusz profesjonalnie obsłużył transakcję kupna nieruchomości i chcesz go polecić? Jeśli tak było, koniecznie zostaw po sobie komentarz, w którym opiszesz swoje doświadczenie. Innym pomożesz znaleźć godnego zaufania prawnika, a nam – rozwijać bazę przedsiębiorstw. Sprawdź ofertę na po-prawnie.pl!
Jak zgłosić sprawę do rzecznika praw konsumenta
Rzecznik praw konsumenta to osoba, do której warto jest się udać w sytuacji złamania praw konsumenckich. Zdarzają się firmy, które bezpodstawnie nie chcą przyjąć reklamacji, unikają kontaktu, albo działają na twoją szkodę. Znasz to? Jak wybrnąć z trudnych sytuacji, które wynikły ze skorzystania z czyichś usług lub kupienia produktu? Czytaj dalej i zobacz, w czym może pomóc ci rzecznik praw klienta.
Jakie są zadania rzecznika praw konsumenta?
Ustawa z dnia 11 lutego 2021 roku o ochronie konkurencji i konsumentów opisuje, co należy do obowiązków rzecznika praw konsumenckich. To głównie:
- udzielanie bezpłatnych porad w zakresie praw konsumenckich (jeśli zastanawiałeś się, czy rzecznik praw konsumenta jest płatny, znasz już odpowiedź),
- edukowanie konsumentów,
- składanie wniosków odnośnie do stanowienia i zmiany przepisów prawa w obszarze ochrony praw konsumentów,
- kontaktowanie się z przedsiębiorcami w celu ochrony interesów i praw klientów i w ich imieniu, udzielanie pouczeń, zwracanie się z prośbą o wyjaśnienia braku współpracy z klientem, podejmowanie prób polubownego rozwiązania problemu,
- współpracowanie z Prezesem Urzędu — składanie sprawozdań, wskazywanie bieżących problemów w zakresie ochrony klientów, jakie powinny zostać objęte działaniami organów administracji rządowej,
- współdziałanie z organami i organizacjami konsumenckimi,
- reprezentowanie konsumentów przed sądem, jeśli wyrażą taką chęć i w sytuacjach ostatecznych, gdy pośrednictwo rzecznika okazało się nieudane.
Rzecznik praw konsumenta nie może przeprowadzić kontroli przedsiębiorstwa, chyba, że został do tego upoważniony przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. To jednak wiąże się ze szczegółowymi procedurami i formalnościami.
Z czym najczęściej poszkodowane osoby zgłaszają się rzecznika praw konsumenta?
Skargi składane do rzecznika praw konsumenckich dotyczą usług i produktów, które się opłaciło, jednak nie są zgodne z umową. Sprawy głównie toczą się w związku z:
- odmową przyjęcia reklamacji lub gwarancji,
- otrzymaniem produktu niezgodnego z opisem,
- usługą — jeśli nie została należycie wykonana albo wiąże się z poważnymi konsekwencjami, np. doszło do uszczerbku na zdrowiu klienta,
- umowami wprowadzającymi w błąd, trudnymi do zrozumienia i zawieranymi na odległość,
- złamaniem warunków umowy w zakresie różnych usług, np. remontowych, bankowych bądź turystycznych,
- niekorzystnymi dla klienta umowami — przed i po ich podpisaniu.
Jak złożyć skargę do rzecznika praw konsumenta
Możesz skorzystać z bazy rzeczników i bezpłatnej infolinii. Tego specjalistę znajdziesz także na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ze wskazaniem twojego miejsca zamieszkania. Innymi drogami kontaktu są poczta tradycyjna i elektroniczna. Rzecznik praw konsumenta online to wygodne rozwiązanie dla tych, którzy z jakichś powodów nie mogą lub nie chcą porozmawiać z doradcą bezpośrednio.
Warto wiedzieć, że rzecznicy praw klientów mogą przyjmować interesantów we własnych biurach lub w urzędach powiatowych. Jeśli masz wątpliwość odnośnie do jakiejś transakcji, skontaktuj się z rzecznikiem praw klienta. Porada nic cię nie kosztuje, a możesz na niej bardzo skorzystać, a przynajmniej nie stracić…
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana