Udało się sprawnie rozwiązać Twój problem prawny? W końcu zakończyła się przeciągająca się sprawa sądowa? Notariusz profesjonalnie obsłużył transakcję kupna nieruchomości i chcesz go polecić? Jeśli tak było, koniecznie zostaw po sobie komentarz, w którym opiszesz swoje doświadczenie. Innym pomożesz znaleźć godnego zaufania prawnika, a nam – rozwijać bazę przedsiębiorstw. Sprawdź ofertę na po-prawnie.pl!
Jak sporządzić testament u notariusza?
Testament jest oświadczeniem woli, w którym autor informuje, komu chce przekazać swój spadek. Może nabrać mocy urzędowej, jeśli sporządzi się go u notariusza. Kiedy i dlaczego warto się do niego udać? Czytaj dalej! Z naszego artykułu dowiesz się, jakie dokumenty musisz zabrać ze sobą na spotkanie i ile będzie cię to kosztować. Zapraszamy do lektury!
Czy testament musi być spisany u notariusza?
Zacznijmy od tego fundamentalnego pytania. Otóż, nie musi, ale sporządzenie testamentu u notariusza niesie ze sobą określone korzyści, dla których wiele osób decyduje się na to rozwiązanie. Przede wszystkim, testament spisuje się po to, by wskazać spadkobiercę własnego majątku. Dlatego testatorowi zależy na tym, by jego oświadczenie woli nie zostało zniszczone lub w przyszłości obalone.
Przeczytaj również: Dlaczego warto zdecydować się na sporządzenie testamentu u notariusza?
Tu przychodzi na pomoc notariusz. Dzięki swojej wiedzy może sporządzić testament w formie aktu notarialnego, który nie będzie tak łatwy do obalenia. Notariusz ma obowiązek działać w zgodzie z konkretnymi przepisami prawnymi, więc z zasady takie pismo nie może dawać powodu do uznania go za nieważne. Przechowuje on także testament do czasu jego otwarcia, więc nie ma możliwości, by ktoś miał do niego wgląd.
Przeczytaj również: Czy można podważyć testament notarialny?
Testament notarialny — jakie dokumenty są potrzebne?
Zanim udasz się do notariusza musisz przygotować potrzebne dokumenty, zawierające twoje dane oraz dane spadkobiercy, zapisobiercy windykacyjnego, wydziedziczonego i osób, których zamierza się pozbawić zachowku. Informacje o testatorze muszą zawierać:
- imiona i nazwisko
- imiona rodziców
- datę i miejsce urodzenia,
- adres zameldowania,
- PESEL
- stan cywilny,
- adres korespondencyjny (opcjonalnie),
- obywatelstwo,
- serię i numer dokumentu.
W przypadku osób, którym „dedykowany” jest testament wymagane są: imiona, nazwisko, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia oraz numer PESEL i dane przedmiotu, który chce się przekazać (np. numer księgi wieczystej dotyczący nieruchomości). Przy wskazaniu osoby, którą się wydziedzicza, należy dodatkowo podać powód wydziedziczenia.
Ile kosztuje spisanie testamentu u notariusza?
Cena testamentu u notariusza zależy od takich czynników, jak: rodzaj testamentu, liczbę stron, miejsca i czasu spisania dokumentu. Koszta wahają się między 50 a 200 zł. Testament, nie posiadający adnotacji o pozbawieniu kogoś zachowku lub zapisu windykacyjnego będzie tańszy. Co do miejsca, zdarzają się wyjątkowe sytuacje, kiedy testament musi być sporządzony poza kancelarią. Za to wnosi się dodatkową opłatę w wysokości 50 zł w godzinach dziennych, a 100 zł w porze nocy i w czasie wolnym od pracy. Z kolei koszt otwarcia testamentu u notariusza to około 50 zł.
Czy możliwe jest podważenie testamentu u notariusza?
Testament sporządzony przez notariusza jest aktem notarialnym, ma więc moc urzędową. Spisuje się go w zgodzie z prawem i w taki sposób, by uniemożliwić jego obalenie przez osoby roszczące pretensje po śmierci testatora. Są sytuacje, kiedy faktycznie możliwe jest podważenie czyjegoś oświadczenia woli. Może to nastąpić, gdy:
- udowodni się, że spadkodawca w chwili sporządzania dokumentu miał zaburzone zdrowie psychiczne, np. z powodu stanów lękowych bądź silnej depresji,
- testator działał pod wpływem nacisku,
- testator był nieświadomy swojego działania,
- działanie spadkodawcy było naznaczone jakimś błędem czy niewiedzą.
To jednak wyjątki, z reguły testament u notariusza jest niepodważalny. Obowiązkiem bowiem urzędnika jest sprawdzenie, czy klient posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przedstawił wszelkie niezbędne dokumenty.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana