Artykuł sponsorowany

Jak przebiega postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku?

Jak przebiega postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku?

Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku nie jest wymogiem prawnym. Mimo to, w wielu sytuacjach jest działaniem potrzebnym. Sprawę taką może założyć spadkobierca, wierzyciel spadkobiercy lub spadkodawcy, a także zapisobierca. Każda z tych osób w pewnych sytuacjach, będzie potrzebowała dokumentu potwierdzającego, że nabyła spadek po zmarłym. Jak przebiega postępowanie sądowe w tej sprawie?

Jak zacząć postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku?

Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku zaczyna się na wniosek osoby mającej w tym interes prawny. Wniosek należy złożyć do Sądu Rejonowego, obejmującego obszar, na którym w ostatnim czasie stale zamieszkiwał spadkodawca. Jeśli w postępowaniu uczestniczyć będzie kilka osób, należy też dołączyć odpisy wniosku odpowiadające liczbie uczestników.

Etapy postępowania o stwierdzenie nabycia spadku

Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku podzielone jest na następujące etapy:

  • weryfikacja poprawności złożonego wniosku przed sądem i ustalenie, czy nie zarejestrowano już oświadczeń innych spadkobierców albo, czy nie toczy się sprawa o nabycie spadku po tym spadkodawcy;
  • wyznaczenie terminu posiedzenia sądu;
  • posiedzenie, podczas którego przesłuchuje się świadków i odbiera zeznania spadkowe. Na koniec wydawane jest postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku. Nie wyszczególnia się w nim składników nabywanej części spadku, ale ułamkowo określa jego wielkość;
  • po upływie 21 dni postanowienie się uprawomocnia. Należy wówczas złożyć w sądzie wniosek o nadanie klauzuli prawomocności, a następnie kolejny o wydanie odpisu postanowienia.

W przebiegu sprawy sądowej o stwierdzenie nabycia spadku potrzebne jest wsparcie doświadczonego prawnika. Na terenie woj. dolnośląskiego warto skorzystać z usług Adwokata Arkadiusza Malaka. Doświadczenie i indywidualne podejście do sprawy każdego klienta, pomagają mu zapewniać pomoc prawną na najwyższym poziomie.

Jest postanowienie. Co dalej?

Kiedy już postępowanie dobiegnie końca, a Ty otrzymasz odpis postanowienia, powinieneś jego kopię wraz z deklaracją dotyczącą spadku złożyć w odpowiednim urzędzie skarbowym. Do Ciebie będzie też należało ewentualne złożenie wniosku o dział spadku. Jeśli otrzymasz nieruchomość, to Ty będziesz musiał zadbać o sprawy związane ze wpisem do księgi wieczystej. Na Twoich barkach spocznie też obowiązek przerejestrowywania nabytych aut czy zamknięcia kont bankowych spadkodawcy. Jest więc sporo formalności, których należy dopełnić, żeby sprawy spadkowe doprowadzić do końca i uzyskać pełne prawo do użytkowania nieruchomości.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Udało się sprawnie rozwiązać Twój problem prawny? W końcu zakończyła się przeciągająca się sprawa sądowa? Notariusz profesjonalnie obsłużył transakcję kupna nieruchomości i chcesz go polecić? Jeśli tak było, koniecznie zostaw po sobie komentarz, w którym opiszesz swoje doświadczenie. Innym pomożesz znaleźć godnego zaufania prawnika, a nam – rozwijać bazę przedsiębiorstw. Sprawdź ofertę na po-prawnie.pl!

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.