Udało się sprawnie rozwiązać Twój problem prawny? W końcu zakończyła się przeciągająca się sprawa sądowa? Notariusz profesjonalnie obsłużył transakcję kupna nieruchomości i chcesz go polecić? Jeśli tak było, koniecznie zostaw po sobie komentarz, w którym opiszesz swoje doświadczenie. Innym pomożesz znaleźć godnego zaufania prawnika, a nam – rozwijać bazę przedsiębiorstw. Sprawdź ofertę na po-prawnie.pl!
Jak przebiega czynność w kancelarii notarialnej?
Czynności notarialne to określone ustawowo działania, którym strony powinny lub pragną nadać formę notarialną. Wszelkiego rodzaju akty i dokumenty muszą być sporządzone przez specjalistę w sposób zrozumiały i przejrzysty. Natomiast same czynności powinny być wykonywane z najwyższą starannością – przy dbałości o zabezpieczenie praw i interesów stron. Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat?
Jakie jest zakres czynności notarialnych?
Warto wiedzieć o tym, że zakres czynności notarialnych realizowanych przez kancelarię notarialną jest określony odgórnie i wynika z zapisów prawa.
Poszczególne wskazówki można znaleźć w art. 79 ustawy z 14 lutego 1991 r. „Prawo o notariacie”.
Jakich czynności podejmuje się notariusz?
Do zadań kancelarii notarialnych należy sporządzanie takich dokumentów i aktów, które nie miałyby mocy wiążącej, gdyby były podpisane poza kancelarią.
Przeczytaj również: Jakie elementy musi zawierać akt notarialny?
Wśród czynności, których podejmuje się notariusz, znajdują się:
- sporządzanie aktów notarialnych,
- spisywanie umów ustanowienia odrębnej własności lokalu,
- spisywanie umów majątkowych małżeńskich,
- sporządzanie poświadczeń,
- doręczanie oświadczeń,
- oświadczenia podpisów lub poświadczenia za zgodność dokumentów z oryginałem,
- sporządzanie wypisów,
- przechowywanie dokumentów i papierów wartościowych,
- spisywanie protokołów,
- ustanawianie hipoteki,
- sporządzanie testamentów.
Jak widać, ten zakres jest spory i obejmuje wiele dziedzin. Do notariusza zgłaszają się zatem osoby na różnym etapie życia prywatnego, rodzinnego i zawodowego.
Przeczytaj również: Czym zajmuje się biuro notarialne?
Czynność w kancelarii notarialnej – charakterystyka
Po otrzymaniu wszystkich niezbędnych dokumentów prawnik przygotowuje projekt aktu notarialnego. Następnie odczytuje go stronom na umówionym spotkaniu. Osoby obecne przy odczytaniu weryfikują tym samym, czy treść jest zrozumiała, a dane są zgodne z przedstawionymi. Jeśli wszystko się zgadza, to akt lub umowa jest podpisywana przez wszystkie strony.
Przeczytaj również: Kiedy warto skorzystać z usług notariusza?
Oczywiście istnieje też opcja, by przedyskutować z notariuszem wszelkie „za” i „przeciw” jeszcze przed podpisaniem właściwego dokumentu. Jest to praktykowane szczególnie w przypadku skomplikowanych umów i oświadczeń, które wymagają dogłębnej analizy. W takich przypadkach konsultacja z notariuszem, na przykład z Kancelarii Notarialnej Doroty Szuman-Krzych, okazuje się bardzo cenną możliwością.
Warto jeszcze wiedzieć o tym, że akty notarialne – jako dokumenty urzędowe – są w oryginale przechowywane w kancelarii. Natomiast strony otrzymują wypisy, które mają moc oryginału. Muszą być one jednak opatrzone pieczęcią z orłem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana