Artykuł sponsorowany

Czym są znaki towarowe?

Czym są znaki towarowe?

Znaki towarowe są rodzajem oznaczenia, które umożliwia wyróżnienie towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa wśród oferty innych firm. Co ważne, identyfikacja oznaczonego w ten sposób produktu musi być jednoznaczna, a znak towarowy powinien mieć formę, która pozwala na przedstawienie w rejestrze znaków towarowych. Choć najczęściej jest to połączenie nazwy i elementu graficznego, wśród nietypowych znaków towarowych znajdziemy m.in. melodie.

Kryteria, które musi spełniać znak towarowy

Nie każde oznaczenie może zostać zarejestrowane jako znak towarowy. Aby było to możliwe, musi ono spełniać określone kryteria: niezbędne jest, aby znak miał formę, która umożliwi przedstawienie w rejestrze znaków towarowych, a jednocześnie, by możliwe było jednoznaczne i dokładne ustalenie przedmiotu ochrony. Z tego względu najczęściej są to znaki słowne, graficzne i słowno-graficzne, choć zarejestrowanym znakiem towarowym może być również forma przestrzenna, ruchoma, multimedialna, a także kolor, pozycja lub dźwięk.

Nie każde oznaczenie może być znakiem towarowym. Dotyczy to m.in. oznaczeń i zwrotów, które weszły do języka potocznego, powszechnie używanych symboli, oznaczeń sprzecznych z dobrymi obyczajami oraz znaków, które mogą kreować mylne wyobrażenie co do przeznaczenia, pochodzenia geograficznego lub cech danego towaru. Oznaczenia, które nie mogą uzyskać ochrony to również te, które wskazują rodzaj towaru, jego jakość, przeznaczenie, skład, sposób wytwarzania lub funkcję, a także zawierające symbole państwowe. Badanie zdolności ochronnej znaków towarowych oferuje Kancelaria Prawno-Patentowa Bellepat z Przemyśla.

Co warto wiedzieć o znakach towarowych?

Znak towarowy obejmuje szerszy zakres identyfikacji wizualnej firmy niż logo. Może ono wchodzić w skład znaku towarowego, jednak możliwe jest także połączenie logo z hasłem, projektem, grafiką, ornamentem lub innym oznaczeniem. Znak rejestruje się dla konkretnych towarów lub usług wymienionych w Międzynarodowej Klasyfikacji Towarów i Usług. Należy pamiętać, że znak towarowy nie zostanie zarejestrowany m.in. jeśli jest sprzeczny z porządkiem publicznym, narusza prawa osób trzecich lub jest zgłaszany w złej wierze.

Co ważne, znak towarowy jest chroniony przez 10 lat od dnia zgłoszenia znaku w Urzędzie Patentowym. Po zarejestrowaniu znaku towarowego jego właściciel otrzymuje świadectwo ochronne, które jest dowodem na to, że tylko dana osoba lub firma może się nim posługiwać. Wówczas, jeśli stwierdzi, że ktoś wykorzystuje znak bez jego zgody, będzie mógł dochodzić swoich praw przed sądem.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Udało się sprawnie rozwiązać Twój problem prawny? W końcu zakończyła się przeciągająca się sprawa sądowa? Notariusz profesjonalnie obsłużył transakcję kupna nieruchomości i chcesz go polecić? Jeśli tak było, koniecznie zostaw po sobie komentarz, w którym opiszesz swoje doświadczenie. Innym pomożesz znaleźć godnego zaufania prawnika, a nam – rozwijać bazę przedsiębiorstw. Sprawdź ofertę na po-prawnie.pl!

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.