Artykuł sponsorowany

Czy opłata rezerwacyjna mieszkania na rynku pierwotnym jest zwrotna?

Czy opłata rezerwacyjna mieszkania na rynku pierwotnym jest zwrotna?

Osoby, które planują kupienie mieszkania z rynku pierwotnego, czyli na nowo tworzonym osiedlu mieszkaniowym, jeżeli z jakiegoś powodu nie są jeszcze w pełni zdecydowani na kupno wybranego mieszkania, ale nie chcą też go stracić, mogą podpisać z deweloperem tzw. umowę rezerwacyjną. W zależności od tego, jaki etap inwestycji jest akurat realizowany, deweloper wraz z podpisaną umową może wymagać od klienta wykonania opłaty rezerwacyjnej. Czy taka opłata jest zwrotna? Jakie są najważniejsze zasady sporządzania umów rezerwacyjnych?

Co to jest opłata rezerwacyjna?

Wysokość opłaty rezerwacyjnej jest określona w podpisywanej przez klienta i przedstawiciela firmy deweloperskiej umowie rezerwacyjnej na wybrane przez klienta mieszkanie. Celem umowy jest czasowa rezerwacja wybranego mieszkania i wyłączenie go z oferty sprzedaży dewelopera. Do 30 czerwca 2022 roku, czyli do wejścia w życie zapisów nowelizacji Ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, umowa rezerwacyjna ma status tzw. umowy nienazwanej. To oznacza, że jej warunki mogą być swobodnie ustalane bezpośrednio przez obie strony umowy. W umowie mogą być więc swobodnie określone np. długość trwania rezerwacji nieruchomości, wysokość opłaty rezerwacyjnej, sposób jej uiszczenia oraz reguły jej zwrotu. Więcej na temat umów rezerwacyjnych i związanych z nimi opłat powiedział nam nasz rozmówca, doradca klientów z firmy Nowa Deweloper z Częstochowy, jednego z największych deweloperów w Zagłębiu Dąbrowskim i na Śląsku:

W zależności od woli obu stron opłata rezerwacyjna może mieć charakter zadatku, zaliczki na poczet przyszłej transakcji lub mieć charakter mieszany. W umowie określone jest też to, czy opłata rezerwacyjna może zostać zwrócona klientowi, czy ma charakter bezzwrotny. Zazwyczaj jednak firmy deweloperskie traktują opłaty rezerwacyjne jako element, który zabezpiecza ich interesy. Klient, chcąc zablokować dla siebie na kilka tygodni mieszkania musi po prostu wpłacić określoną kwotę, żeby inwestor nie był na tym stratny.

Ile może nas kosztować opłata rezerwacyjna za mieszkanie od dewelopera?

Podpisanie z deweloperem umowy rezerwacyjnej na wybrane przez siebie mieszkania nie zawsze wiąże się z koniecznością wniesienia  opłaty. Czasami taka konieczność występuje tylko w określonych sytuacjach, np. w przypadku zarezerwowania mieszkania na dłuższy czas. Wysokość opłaty rezerwacyjnej tak naprawdę nie jest bardzo wysoka. Według badań zazwyczaj mieści się w przedziale od 300 do 3000 zł. Wyjątek mogą stanowić nieruchomości, które cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wśród klientów. Wówczas deweloperzy, żeby nie stracić szansy na szybki zwrot kosztów inwestycji, mogą sobie zażyczyć od klienta opłaty rezerwacyjnej na poziomie nawet kilkunastu tysięcy zł. Wówczas na zapłacenie takiej kwoty decydują się już jednak raczej wyłącznie klienci, którzy mają tylko niewielkie wątpliwości związane z chęcią kupienia mieszkania od dewelopera.

Na jak długo może być zawarta umowa rezerwacyjna?

W większości przypadków umowa rezerwacyjna trwa nie dłużej niż 6 tygodni. W przypadku niektórych inwestycji, które cieszą się szczególnie dużym zainteresowaniem, termin ten może być jednak krótszy i wynosić od 2 do 4 tygodni.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Udało się sprawnie rozwiązać Twój problem prawny? W końcu zakończyła się przeciągająca się sprawa sądowa? Notariusz profesjonalnie obsłużył transakcję kupna nieruchomości i chcesz go polecić? Jeśli tak było, koniecznie zostaw po sobie komentarz, w którym opiszesz swoje doświadczenie. Innym pomożesz znaleźć godnego zaufania prawnika, a nam – rozwijać bazę przedsiębiorstw. Sprawdź ofertę na po-prawnie.pl!

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.